Stoomtreinen

Dit jaar bestaat de Stoomtram Hoorn-Medemblik 50 jaar en viert dit met verschillende activiteiten. Afgelopen weekend stond in het teken van extra dienstregelingen met alle in hun bezit zijnde locomotieven en als extra een stoomsneltrein dienst tussen Hoorn en Medemblik v.v.. Hiervoor was een treinstel van de SSN, Stoom Stichting Nederland, met twee van de grootste stoomlocomotieven in Nederland als extra ingezet. E.e.a. zorgde voor de nodige bedrijvigheid op het station van de stoomtram.

Hier zie je het complete historische treinstel van de SSN het emplacement van de stoomtram binnenlopen. Voorop de 65-018, een Duitse stoomloc van 15,48 meter lang en achteraan de 01-1075 een eveneens Duitse locomotief van maar liefst 24,13 meter.
historische stoomtrein in hoorn

NIKON D700 (55mm, f/8, 1/100 sec, ISO200)

 

Dit is de 01-1075, momenteel de grootste stoomlocomotief op de Nederlandse rails, alhoewel deze voorheen in Duitsland als sneltreinlocomotief dienst deed en niet in Nederland. Bouwjaar 1940.
01-1075 duitse sneltreinlocomotief in bezit SSN

NIKON D700 (66mm, f/5.3, 1/100 sec, ISO200)

 

Terwijl de stoomtrein naast het perron stilstaat passeert hier de Bello (bouwjaar 1914), een schitterend gerestaureerde locomotief die vroeger o.a.  tussen Alkmaar en Bergen aan Zee pendelde. In die omgeving spreekt dit nog veel mensen aan, strandgangers maakten er zomer’s graag gebruik van.
Bello passeert perron stoomtram hoorn-medemblik

NIKON D700 (120mm, f/8, 1/80 sec, ISO200)

 

Terug naar de 01-1075, deze drie wielen zorgen voor de aandrijving en zijn maar liefst 2 meter in doorsnede. Zij geven de trein een topsnelheid van 140 km/h!
3 assig aandrijfstel stoomlocomotief

NIKON D700 (24mm, f/8, 1/15 sec, ISO200)

 

En hier de volledige locomotief in beeld. Nog wat cijfers: de tender kan 10 ton kolen en 38 m³ water bevatten.
stoomlocomotief 01-1075

NIKON D700 (66mm, f/5.3, 1/100 sec, ISO200)

 

De tender wat meer in beeld. Om het gewicht van de kolen en water te dragen heeft de tender maar liefst 5 assen.
tender van de 01-1075 stoomlocomotief

NIKON D700 (120mm, f/6.3, 1/60 sec, ISO200)

 

De machinist draait een stoomkraan open.
machinistenhuis stoomloc 01-1075

NIKON D700 (120mm, f/5.6, 1/100 sec, ISO800)

 

En even later komt de trein in beweging voor een ritje naar Enkhuizen. Weinig stoom te zien door de hoge zomerse buitentemperatuur.
stoomloc 01-1075 vertrekt

NIKON D700 (40mm, f/5, 1/125 sec, ISO800)

 

Maar ook de locomotieven van de SHM zelf waren volop aanwezig en te bekijken. Een blik in het machinistenhuis van stoomlocomotief 30 laat zien dat de stoomtechniek ook leuk kan zijn met deze gepoetste koperen leidingen.
machinistenhuis stoomloc 30 SHM Hoorn

NIKON D700 (90mm, f/5.6, 1/250 sec, ISO800)

 

En de kleinere locomotieven hebben ook leuke details zoals deze koplamp op stoomlocomotief 30. Deze locomotief is gebouwd in 1908 en had nog geen elektrische verlichting zoals we zien.
koplamp stoomloc 30 SHM

NIKON D700 (62mm, f/5, 1/640 sec, ISO800)

 

Tijdens het wachten naast het perron zorgt de machinist voor de nodige smering van de bewegende delen.
machinist met oliespuit

NIKON D700 (120mm, f/5.6, 1/250 sec, ISO800)

 

De koppeling tussen locomotief en wagons ziet er stevig uit. De buffers trouwens ook!
koppeling en buffers

NIKON D700 (38mm, f/5, 1/60 sec, ISO200)

 

Oud en nieuw lopen gezamenlijk het station Hoorn binnen. De sprinters werden tussen 2009 en 2012 gebouwd, de stoomlocomotief 65-018 in 1955, ruim een halve eeuw leeftijdverschil tussen beide treinen. Liefhebbers konden nu een reisje maken per stoomtrein naar Rotterdam in een van de luxe rijtuigen uit de 30er en 50er jaren. Ik ben op de sprinter gestapt om weer naar huis te gaan na een leuke middag tussen de historische treinen.
sprinter (slt) en65-018 rijden Hoorn binnen

NIKON D700 (38mm, f/5, 1/320 sec, ISO200)

 

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *