Dit jaar viert het Amsterdam Light Festival haar tiende editie. Weliswaar gelimiteerd door coronaregels, maar toch een volwaardig festival in tegenstelling tot vorig jaar. Er waren toen wel lichtkunstwerken te zien, maar van een vaar- of wandelroute was er geen sprake. Ik ben er vorig jaar niet geweest, ook al omdat je nergens een kop koffie kon drinken onderweg aangezien  de horeca dicht moest. Alle voorgaande jaren was ik wel van de partij, en toen een fotomaatje voorstelde om nu weer te gaan was ik gelijk voor. Ook nu zijn er beperkingen, na 17:00 uur geen rondvaarten meer en de horeca gesloten, maar je mag nog wel vrij wandelen langs de route. En gelukkig mogen de lichtjes tot 22:00 uur aan zodat het toch nog de moeite waard is om erheen te reizen. Om het jubileumjaar te vieren zijn er geen nieuwe kunstwerken, maar een selectie uit de afgelopen 10 jaar geplaatste werken. Dus soms een feest van herkenning, maar ook wel een andere blik op sommige werken omdat de locatie anders is.

Een van de werken die nu naar mijn idee een betere plek heeft was de BUNCH OF TULIPS, van Koros Design. Vorige keer tegen een brug in een gracht, nu bij dit markante sluiswachtershuisje.
BUNCH OF TULIPS, Koros Design

NIKON D750 (52mm, f/11, 1.6 sec, ISO100)

 

 

Dit kunstwerk was op de eerste editie een van de grote aandachttrekkers en hing toen op dezelfde plek, boven de Amstel naast de Stopera van Amsterdam. Het heet 1.26 AMSTERDAM, van Janet Echelman. De gedachte hierachter is lastig te achterhalen, op de site van het ALF zit deze info achter een betaalmuur. Beetje jammer, maar ergens begrijp ik het wel.
1.26 AMSTERDAM, Janet Echelman

NIKON D750 (42mm, f/4, 1/2 sec, ISO800)

 

 

Ook dit kunstwerk was de vorige keer op de magere brug te zien, logisch want daar is er maar één van. De titel is NACHT TEKENING, van Krijn de Koning en spreekt min of meer voor zichzelf.
NACHT TEKENING, Krijn de Koning

NIKON D750 (105mm, f/11, 1.6 sec, ISO800)

 

 

Het toch wel aparte kunstwerk WHOLE HOLE, van Vendel & De Wolf, was de vorige keer meer verscholen onder de boog van een brug en half zichtbaar voor de wandelaar. Nu geheel zichtbaar is het toch wat spannender, temeer daar de flikkerende lichtjes een soort beweging simuleren naar de brug toe. Het lijkt dan of je in de tunnel gezogen wordt door het licht, eenmaal erin gaat het licht dan plots uit. Beetje het idee dat je in een zwart gat werd gezogen.
WHOLE HOLE, Vendel & De Wolf

NIKON D750 (28mm, f/4, 1/100 sec, ISO1250)

 

 

Midden boven op de brug gaf ook een leuk beeld van WHOLE HOLE, en net voordat het licht uitgaat had ik al afgedrukt om het bootje mee in beeld te nemen. Mazzel, wat het was al na 17:00 uur en heel weinig boten meer op de route.
WHOLE HOLE, Vendel & De Wolf

NIKON D750 (24mm, f/4, 1/10 sec, ISO100)

 

 

Op het sluizencomplex in de Amstel is de maan neergedaald, MOONBURN, van Stichting Barstow. Ik vond dit een leukere plek als destijds boven op het stadhuis. Nu heb je ook nog een mooie reflectie op het water erbij.
MOONBURN, Stichting Barstow

NIKON D750 (105mm, f/4, 1.3 sec, ISO100)

 

 

De nu volgende kunstwerken waren gesitueerd in een gracht rondom Artis, helaas is dit een heel donkere omgeving.  Normaal waren de werken op de grachtengordel geplaatst, en dan heb je aan weerszijden verlichting door de lantaarns en huizen op de kade. Nu was het aardedonker en dat gaf veel overstraling door de toch wel felle lichten in de duisternis. Ook voor de wandelaars langs de route was dit minder aantrekkelijk. Maar door gebruik te maken van een passerende tram over de brug heb ik toch nog een aardig beeld van de BRIDGE OF THE RAINBOW, door Gilbert Moity kunnen maken.

NIKON D750 (105mm, f/4, 1/8 sec, ISO100)

 

 

Het volgende object in deze duistere omgeving was ook weer een uitdaging voor de fotograaf, fel wit licht en een saaie achtergrond bij deze TALKING HEADS, gemaakt door Viktor Vicsek. De oorspronkelijke plaatsing op de Herengracht in 2015 was aantrekkelijker dan nu, in ieder geval voor de fotografie. Nu maar hopen dat het gesprek wat vrolijker is dan deze donkere plek.
TALKING HEADS, Viktor Vicsek

NIKON D750 (35mm, f/11, 1/6 sec, ISO1250)

 

 

Het gaat nu wat romantischer worden, tenminste als je niet dit bed uitrolt in je slaap. Niettemin ziet dit hemelbed er aantrekkelijk uit voor een nachtje op de gracht. Rustig dobberend in slaap vallen. PAS ENCORE MON HISTOIRE, bedacht door Vincent Olinet.
PAS ENCORE MON HISTOIRE, Vincent Olinet

NIKON D750 (105mm, f/5.6, 1/10 sec, ISO1250)

 

 

Maar eerst gaan we nog een sterrennacht tegemoet, STARRY NIGHT, verbeeld door Ivana Jelić & Pavle Petrović.
STARRY NIGHT, Ivana Jelić & Pavle Petrović

NIKON D750 (32mm, f/4, 1/2.5 sec, ISO1250)

 

 

Pluk een uitgebloeide paardenbloem, adem diep in en blaas de pluisjes eraf. Nu mag je een wens doen, LIGHT A WISH, door de OGE Group.
LIGHT A WISH, OGE Group

NIKON D750 (90mm, f/4, 1/1.3 sec, ISO400)

 

 

Nu we het toch over wensen hebben, een keer het Noorderlicht zien is een wens van velen. Grijp je kans om dit op het Amsterdam Light Festival mee te maken. Misschien is het echte verschijnsel spannender, maar hier kun je alvast een voorproefje nemen. NORTHERN LIGHT, van Aleksandra Stratimirovic.
NORTHERN LIGHT, Aleksandra Stratimirovic

NIKON D750 (35mm, f/7.1, 1/3 sec, ISO400)

 

 

Het laatste lichtkunstwerk op onze route heeft tot doel om de architectuur van de verlichtte brug te accentueren. MR. J.J. VAN DE VELDEBRUG, kunstenaar Peter Vink. Overigens heb ik niet alle kunstwerken in beeld gebracht, wie zelf nog een bezoek wil brengen heeft dus nog niet alles gezien in deze blog.
MR. J.J. VAN DE VELDEBRUG,Peter Vink

NIKON D750 (52mm, f/4, 1/15 sec, ISO400)

 

 

Terwijl ik dit blog schrijf is er aangekondigd dat Nederland voorlopig weer in lockdown gaat. Kort gezegd betekent dit dat het festival voorlopig alleen wandelend te bewonderen is. Geen rondvaarten of georganiseerde activiteiten in ieder geval t/m 14 januari. De lichtjes gaan wel aan van 17:00 tot 22:00 uur. Kijk op de website van de organisatie als je nog een bezoek in gedachten hebt wat er wel mogelijk is.

◊.◊.◊

 

6 Comments

  1. Hoi Hanry,
    werkelijk prachtig om te zien.
    Dit trekt ook altijd mijn aandacht maar ik heb totaal geen grip op deze vorm van fotografie. Heel knap hoe je dit weer zo mooi en scherp en helder hebt weten vat te leggen. Dit is dan ook weer even heerlijk genieten.

    Ook wens ik je een heel mooi en gezond 2022 met heel veel fotoplezier.

    Groetjes, Helma

  2. Hoi Harry Je foto’s zijn mooi geslaagd ze komen me bekend voor. Het verschil zit in de details.
    Ondanks de misschien wat mindere locaties is er toch nog wat van te maken. Vooral de Moon Burn vind ik mooi genomen met die achtergrond.

  3. Echt prachtig en knap in beeld gebracht. Je hebt de fotoserie mooi gelardeerd met je verhaal.
    Ik vind de kunstwerken heel mooi maar door de weerspiegeling zijn ze mooi in het kwadraat. De kans is nihil dat ik de kunstwerken live ga zien, dus ik ben maar wat blij met je serie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *