ALF

ALF staat voor Amsterdam Light Festival wat nu voor het zevende jaar weer volop aan de gang is en duurt tot en met 20 januari 2019. Ik had begin december al een bezoekje gebracht aan het festival, maar door de harde wind waren er veel opnames onscherp omdat sommige kunstwerken heen en weer bewogen. Bij een tweede poging met minder wind kwam ik met betere opnames thuis. Het festival had dit jaar voor het eerst ook achter het Centraal Station een paar kunstwerken, dus hier beginnen we dan met het fotoverslag. Het commentaar bij de foto’s is afkomstig van de officiële website: amsterdamlightfestival.com


DESIRE
UxU Studio
Lippen staan symbool voor verlangen, lust, sensualiteit. En dat is niet voor niks: we gebruiken ze om contact te maken met anderen, door onze emoties en wensen ermee uit te drukken of zelfs letterlijk over te brengen met een kus.

desire

NIKON D700 (50mm, f/8, 1/2 sec, ISO800)

 


TRANSMISSION
Serge Schoemaker
Acht uur en drie kwartier, zoveel tijd besteden we gemiddeld dagelijks aan media. Meer dan een derde van ons leven brengen we dus door met kijken, luisteren, browsen, bellen, whatsappen, mailen en gamen, en dat is verrassend (of schrikbarend) veel.

Dat doen we via telecommunicatie: informatie wordt overgebracht van de ene naar de andere plek, zonder dat iets of iemand daarvoor in beweging hoeft te komen. We staan er vaak niet bij stil dat onze berichten, voordat ze worden verzonden via onder andere kabels, glasvezels of de ether (de lucht), éérst worden omgezet naar patronen of ‘codes’ in de vorm van elektrische signalen, lichtpulsen of radiogolven. En dat zijn niet alleen droge gegevens, maar bijvoorbeeld ook de persoonlijke verhalen, gevoelens of foto’s die je naar je familie en vrienden stuurt.

Moderne communicatie heeft ons leven dus ingrijpend veranderd, maar is tegelijkertijd een abstract en ongrijpbaar proces geworden, dat in veel gevallen je voorstellingsvermogen te boven gaat. In ‘Transmission’ verbeeldt Serge Schoemaker het op zijn eigen manier: met een golf van verlichte buizen – 19 om precies te zijn – langs het water, die zo zijn geprogrammeerd dat het lijkt alsof het licht daadwerkelijk door de ruimte beweegt, als een kalmerende versie van het pijlsnelle licht dat door glasvezelkabels flitst. Maar welke informatie brengt Transmission over, wie is de verzender en wie de ontvanger?

transmission

NIKON D700 (120mm, f/8, 4 sec, ISO200)

 


O.T. 976
Stefan Reiss
Ingewikkelde wetenschappelijke theorieën uitbeelden op een speelse, creatieve manier – je doet het Stefan Reiss niet makkelijk na. Voor zijn kunstwerk ‘O.T. 976’ heeft Reiss zich bijvoorbeeld laten inspireren door de beroemde snaartheorie, die alles in ons universum kan verklaren.

O.T. 976

NIKON D700 (50mm, f/6.3, 2.5 sec, ISO200)

 


ARCHESTEXTURES: PORTAM CIVITATIS
Peter Snijder
Een spookachtig, blauw-paars verlicht paviljoen ligt in het water aan het einde van de Herengracht, als het restant van een verloren, verdronken kathedraal: het is Peter Snijders installatie ARCHEStextures: PORTAM CIVITATIS.

ARCHEStextures: PORTAM CIVITATIS.

NIKON D700 (85mm, f/6.3, 1 sec, ISO800)

 


LIGHT A WISH
OGE Group
Een wens mogen doen als het je lukt om de pluisjes van een paardenbloem in één keer weg te blazen – iedereen kent het spelletje wel. ‘Light a Wish’ van OGE Group verbeeldt het moment waarop de zaadjes zich verspreiden in de lucht, en jouw wens mee de wereld in nemen.

Light a Wish

NIKON D700 (62mm, f/11, 10 sec, ISO200)

 


STRANGERS IN THE LIGHT
Victor Engbers & Ina Smits
De mannetjes uit het alledaagse voetgangerslicht (eentje rood, eentje groen), waar we allemaal wel eens ongeduldig voor staan te wachten, zijn in de installatie Strangers in the Light meer dan pictogrammen.

strangers in the light

NIKON D700 (120mm, f/11, 10 sec, ISO200)

 


A.N.N.
Koros Design
In hun hangende installatie A.N.N. gebruiken Péter Koros en Réka Magyar (Koros Design) bewegend licht om een proces te laten zien dat vergelijkbaar is met hersenactiviteit.

A.N.N.

NIKON D700 (66mm, f/5.3, 1/10 sec, ISO1600)

 


STARRY NIGHT
Ivana Jelić & Pavle Petrović
“De aanblik van de sterren zet me altijd aan het dromen”, schreef schilder Vincent van Gogh (1853-1890) in één van de vele brieven naar zijn broer Theo. Ook toen hij werd opgenomen in Zuid Frankrijk tekende en schilderde hij graag de sterrenhemel die hij daar zag.

STARRY NIGHT

NIKON D700 (58mm, f/5, 2.5 sec, ISO800)

 


SPIDER ON THE BRIDGE
Groupe LAPS
Wie arachnofobie heeft, kan deze brug maar beter vermijden – de grootste spin die je ooit zal zien staat er namelijk bovenop. ‘SPIDER on the Bridge’ van Groupe LAPS bestaat zelf ook nog eens uit maar liefst tachtig spinnen van elk twee meter breed, gemaakt van buisjes met led-licht. Dat licht is zo geprogrammeerd dat het soms lijkt alsof de beestjes daadwerkelijk rondkruipen.

SPIDER ON THE BRIDGE

NIKON D700 (48mm, f/6.3, 1/2 sec, ISO800)

 


ABSORBED BY LIGHT
Gali May Lucas
Op een bankje zitten drie figuren naast elkaar, met die typische houding van een smartphonegebruiker: het hoofd gebogen, vingers die typen en swipen en een gezicht dat wordt opgelicht door het scherm. Lichamelijk zijn ze aanwezig, maar met hun gedachten zijn ze totaal ergens anders.

Interactieve kunst. Voor veel bezoekers is dit een mooi moment om zichzelf te laten fotograferen tussen de drie figuren van het kunstwerk, hetgeen ook de bedoeling van de kunstenares is.

ABSORBED BY LIGHT

NIKON D700 (52mm, f/8, 1/30 sec, ISO200)

 


PICTO SENDER MACHINE
Felipe Prado
De resolutie van de beelden die Felipe Prado’s ‘Picto Sender Machine’ produceert is niet alleen lager dan we gewend zijn, maar zelfs nog een stuk lager dan de állereerste digitale foto uit 1957.

Die werd gemaakt door de Amerikaanse ingenieur Russell Kirsch door een (analoge) foto van zijn zoontje in te scannen, en het korrelige resultaat bestond uit 176 x 176 pixels – meer data kon Kirsch’ computer toen nog niet opslaan.

In een tijd waarin we gewend zijn om films, tv-programma’s en foto’s in high definition te zien, is ‘Picto Sender Machine’ een welkome afwisseling. Die ‘machine’ bestaat uit een enorm lo-res scherm van 1200 uitvergrote pixels en nodigt je uit om een korte videoboodschap op te nemen. Maar die boodschap druk je niet uit met woorden: alleen je eigen silhouet, bewegingen, danspasjes en gebaren worden vertaald naar blokjes licht, live te volgen op het scherm. Je gedachten creatief uitbeelden met je lijf dus. Bezoekers laten ervaren hoe het is om in een digitale, surrealistische spiegel te kijken, dat doet Prado overigens vaker. Zo maakte hij bijvoorbeeld een Glitch Mirror, waarin je jezelf terugziet in een fluorescerende versie van onze wereld.

De korte filmpjes die bezoekers met de ‘Picto Sender Machine’ maken plaatst Prado op www.pictosendermachine.com en (selectief) op Instagram (@pictosendermachine), en zo ontstaat er een nieuw alfabet van mysterieuze, bewegende pictogrammen. ‘Digitale hiërogliefen’ noemt hij ze. Hoeveel er overblijft van onze oorspronkelijke boodschap, bedoeling en emotie met een communicatiemiddel dat zo beperkt is als dat van Prado, is de vraag. Het dwingt je eigenlijk om je alleen op de meest eenvoudige, instinctieve manier uit te drukken, zonder er al teveel over na te denken. Maar is dat een nadeel, of misschien eigenlijk wel een voordeel?

 

PICTO SENDER MACHINE

NIKON D700 (28mm, f/6.3, 1/40 sec, ISO800)

 


PARABOLIC LIGHTCLOUD
amigo & amigo
Méér dan 1000 lampjes gebruiken amigo and amigo (Renzo B. Larriviere en Simone Chua) in hun installatie ‘Parabolic Lightcloud’ om iets onzichtbaars zichtbaar te maken: onze menselijke emoties.

PARABOLIC LIGHTCLOUD

NIKON D700 (24mm, f/6.3, 1/13 sec, ISO800)

 


PARABOLIC LIGHTCLOUD
Hier heb ik tijdens de belichtingstijd ingezoomd op het kunstwerk waardoor dit vuurwerk effect ontstaat.
Dit is het besluit van dit bezoekje aan het Amsterdam Light Festival, waar overigens nog meer kunstwerken te zien en te fotograferen zijn. Maar het blog is nu al te lang eigenlijk en er moet voor bezoekers die nog heen willen gaan nog iets te raden over blijven ook.

PARABOLIC LIGHTCLOUD

NIKON D700 (24mm, f/16, 1 sec, ISO100)

 

Dit is mijn laatste blog dit jaar en wil mijn volgers alvast een mooi en gezond 2019 toewensen! Tot volgend jaar.

◊ ◊ ◊

4 Comments

  1. Hoi Harry,
    wat een prachtig fotoverslag van deze mooie verlichtte objecten.
    ik ben even heerlijk op deze manier me je weggeweest en heb genoten.
    Prachtige techniek om deze kleuren zo mooi vast te leggen.
    Mijn complimenten.

    Groetjes, Helma

  2. Een mooie serie. Bij de Archestextures staan de kleuren mooi op de gevels.
    De picto sender machine heb ik helaas gemist.
    De parabolic hight cloud is ook mooi geworden je hebt volgens mij met de “special effect” de oerknal in beeld gebracht.

Comments are closed.